Co obejmuje karta gwarancyjna w przypadku zakupu okien?

Kupno okien to spory wydatek – dlatego warto sprawdzić, czy producent, u którego zamawiamy towar, obejmuje go gwarancją. Dla klienta bowiem karta gwarancyjna to podstawa dochodzenia swoich praw w przypadku rozmaitych usterek. Czym jest i co powinna zawierać? Czy okna z gwarancją dają większą możliwość w przypadku reklamacji?

Czym jest gwarancja na okna?

Gwarancja to dokument, w którym producent zapewnia o jakości swojego towaru i określa postępowanie, jakiego się podejmie, jeśli na jaw wyjdą wady danego produktu. Wbrew powszechnej opinii gwarancja nie jest żadnym wymogiem – niektóre firmy wcale jej nie dają. Jednak rzetelni, liczący się na rynku producenci oferują klientom takie właśnie zapewnienie. Warto o nie dopytać, ponieważ dokument ten daje nam podstawę do dochodzenia swoich praw w przypadku rozmaitych usterek. 

Zapisy w gwarancjach są różne, różne są także ich zakresy. Najczęściej jednak spotkamy się z takimi, które dotyczą 5 lat. Niektórzy producenci wydłużają okres gwarancyjny na 7 lat. Bywa też, że w przypadku niektórych okien – zazwyczaj tych z aluminium – gwarancja dotyczy tylko 3 lat. 

Warto wiedzieć, że jeśli w karcie gwarancyjnej czas nie został określony, to według art. 577 § 2 Kodeksu cywilnego okres gwarancji wynosi rok. Jeśli zaś okno (lub inna rzecz) została oddana do naprawy na mocy gwarancji, to bieg czasu gwarancji zaczyna się na nowo od momentu jego naprawienia. 

Co obejmuje gwarancja na okna?

Dotyczy ona profili okiennych, okuć, połączeń konstrukcyjnych i wad produkcyjnych lub materiałowych. Może być tak, że gwarancja obejmuje całe okno lub tylko jego poszczególne elementy. Bywa też, że na każdy z wymienionych składowych okna klient dostaje inny zakres gwarancji, na przykład na profil pięć lat, a na okucia – tylko trzy. Warto zawczasu zapoznać się więc ze szczegółami karty gwarancyjnej. 

Kiedy gwarancja jest ważna?

Podstawą jest gwarancja udzielona na piśmie. Dokument taki powinien mieć pieczątkę oraz datę z podpisem. Data to inaczej dzień sprzedaży lub wykonania usługi. 

W gwarancji znajdziemy też parametry techniczne okna oraz informację, czy okno jest znakowane symbolem CE (deklaracja zgodności z określonymi normami Unii Europejskiej). 

Kiedy reklamacja może zostać nieuwzględniona?

W gwarancji znajdziemy nie tylko obowiązki producenta, ale też zasady użytkowania okna. Jeśli te drugie zostaną złamane, na przykład będziemy chcieli sami naprawić jakąś usterkę i uszkodzimy okno, producent może nie uwzględnić naprawy w ramach gwarancji. 

Nieuznanie reklamacji na mocy gwarancji przez gwaranta może także nastąpić w przypadku niewłaściwego montażu i transportu okna, jego nieprawidłowej obsługi i pielęgnacji, naturalnego zużycia elementów czy działania ognia bądź środków chemicznych. 

Zawsze sprawdź, czy dostaniesz gwarancję

Okna z gwarancją to po prostu bezpieczeństwo – klient ma podstawę do złożenia reklamacji. Jeśli zostanie ona pozytywnie rozpatrzona, producent naprawi okno lub – jeśli nie będzie to możliwe – wymieni je na nowe. Dlatego najlepiej jest wybierać okna u renomowanych producentów, którzy taką gwarancję uwzględniają, na przykład Drutex. Wówczas mamy pewność, że nie kupujemy kota w worku!